onsdag 30 mars 2011

IBS kost

Kosten har stor betydelse när man lever med ibs och som jag nämnde så är den olika från person till person. Men det som är gemensamt oavsett typ av ibs, så har man ofta någon form av intolerans mot viss mat. För mig är det fet mat som är största boven men även för mycket fibrer. Jag undviker alltså pizza, strips, feta såser, friterat, bönor, kål, paprika, läsk och kolsyrat oftast, alkohol, stark kryddad mat, med mera. 
Mat som gör att jag mår bättre är så kallad skon kost, bestående av ris, ljust bröd, kyckling, kokta grönsaker som morot, nötkött, ja egentligen det mesta som är snäll mat. 
Jag gjorde ett experiment när jag fick diagnosen och pröva äta sk IBS kost. Kosten går ut på att man ska utesluta mat man inte tål och man börjar med snällare mat. Det blir lätt enformigt men man märker skillnad! Men jag måste påpeka då att de personer som har ibs-c (alltså att magen fungerar saktare) tvärtom till det jag har, ska kanske tänka om innan man provar på. Med ibs-c behöver man ofta mycket mer fibrer i sin kost och då kanske inte ibs kosten är lämpad för alla. Men i stort gör kosten så att magen blir lugnare, mindre kramper och uppblåsthet. 
Kosten ska man äta i ca 4-6 veckor eller tills man är symtomfri och sedan börjar man sakta lägga in annan mat, för att på det sättet se vad man tål. Börja inte själv med kosten om du är osäker, utan prata med en dietist. Tyvärr träffade jag en dietist som inte alls lyssna på mig och hennes bot bestod utav fibrer i mängder. Något jag inte alls klarar av, så jag gav mig ut på isen själv. Ska nämna att de finns de med ibs-d som blir bättre av fibrer med. Det är därför jag påpekar att diagnosen är väldigt individuell.


Här kommer listan över tillåtna livmedel under test perioden:

• ris, risgryn, rismjöl, rismjölk (rice dream), riskakor, risdiet (dr kousa’s)
• Sojamjölk (utan smakämnen)
• Rapsy (rapsmjölk), rapsyfrutti (raps”filmjölk”) – det är pulver som finns i specialhyllan
• Majsmjöl, polentagryn
• Glutenfri pasta
• Glutenfritt bröd (Knäckebröd!)
• Ev. sempers glutenfria mjölmixar
• Kött (nöt, vilt, får, lamm)
• Kyckling
• ”Vit” fisk
• Grönsallad, isbergssallad
• Skalad slanggurka, inlagd gurka
• Morot, palsternacka
• Tomat
• Squash/zucchini
• Avokado
• Oliver
• Spenat, nässlor
• Honungsmelon/nätmelon
• Persika (färsk eller konserverad UTAN lag)
• Bär (blåbär, lingon, hjortron, hallon, jordgubbar, vinbär…)
• Hemmagjord saft eller sylt (bär, socker, vatten) – dvs. inget konserveringsmedel
• Örtté
• Olja
• Mjölkfritt margarin
• Socker, salt
• Peppar
• Gröna örtkryddor (oregano, timjan, dragon, basilika, mejram, dill, persilja)

Denna s.k. ”bas-kost” äter man tills man blir symptomfri. Sen är det dags för återintoducering av livsmedel.

2 kommentarer:

  1. Jag har lös mage och hård växelvis men har inte ännu hittat något som fungerar för mig. Trots att jag har haft det sen jag var 20 år och är nu 44 år.
    Äter inte lök och vitlök.

    SvaraRadera
  2. Sugen på att testa denna kost om inte iboregasten ger någon effekt (jag har ju också d-varianten). Jag som tänker att socker är en stor bov... Får man inte ens dricka laktosfria produkter? Då blir det inget te för mig heller... Ska skriva ut din lista.
    /Lotta

    SvaraRadera